Tudi vi delate v toksičnem delovnem okolju?

Zadnje raziskave kažejo, da so čuječnost, razumevanje in spoštovanje bistvene kvalitete uspešnega vodenja in delovanja v podjetju.

Mateja Lenarčič, 08.05.2021, Delo: Svet kapitala

Žal v naši kulturi še vedno veliko ljudi vidi prijaznost in sočutje kot šibkost, posebej pri moških. Posel in strateška pronicljivost ne zahteva narcisizma, sociopatije ali psihopatije za uspeh. Empatični in sodelovalni vodja lahko dosti več doprinese, kjer se sodelavci počutijo podprti, so tako bolj pripadni organizaciji, delujejo samoiniciativno, ne iz strahu.

Znaki, da delate v toksičnem delovnem okolju

  • Ljudi se obravnava kot robote in ne kot človeška bitja. Ni občutka za sočloveka, odsotnost empatije, ni občutka povezanosti.
  • V organizaciji se oblikujejo t. i. negativne klike, skupine, ki širijo le negativne informacije in govorice npr. o privatnem življenju sodelavcev, obsojajoče govorice, kdo bo naslednji odpuščen ipd. Toksično energijo prejemamo tudi takrat, ko poslušamo govorice; to je oblika manipulacije.
  • Ni rednih sestankov med nadrejenimi in podrejenimi. Manjko komunikacije, ni ustreznega obveščanja in pretoka informacij. Informacije se večinoma širijo le “po hodnikih” ali celo namerno zadržujejo. Vse to vodi do manjka zaupanja med timi, oddelki, med zaposlenimi in med vodji.
  • Ni transparentnosti in jasnosti, kaj se dela in kaj ne. Nekonsistentnost pri upoštevanju sprejetih in dogovorjenih politik. Vodstvo ne stoji za napisanim niti ne spremeni zapisanega v politikah.
  • Ljudje si jemljejo zasluge za delo drugih.
  • Rezultati so pomembnejši od vedenja. Prevladuje nadzor, strah, izključevanje in kultura nespoštovanja. Ni posledic za nespoštljivo vedenje.
  • Favoriziranje določenih posameznikov kljub njihovemu nespoštljivemu vedenju. Nagrajevanje le določenih všečnih posameznikov in ne prepoznavanje drugih, ki delajo enako dobro.
  • Pogosta obtoževanja, poniževanja, ustrahovanja in raznorazna šikaniranja ljudi. Zahteve in pričakovanja, da se dela in ste na razpolago do večera.
  • Visoka fluktuacija v podjetju, veliko bolniških odsotnosti, prezentizem.
  • Vodstvo, ki ni vešče vodenja, ni profesionalizma. Narcisi, sociopati ali celo psihopati v delovnem okolju. Za vse te profile je značilno, da nimajo vesti in empatije.
  • Domov pridete mentalno in fizično izsušeni. Imate občutek, kot da bi stresali cel dan smeti na vas. Počutite se anksiozno, depresivno ali pa otopelo. Zvečer ne morete zaspati ali pa se zbujate ponoči. Telo vas s tem opozarja. To so že alarmi, da morate nekaj spremeniti.

V nekaterih državah so že ukrepali, npr. islandsko ministrstvo za javno zdravje je kar nekaj časa preučevalo sociopate. Na podlagi tega je vlada Islandije leta 2020 sprejela ukrep, imenovan Anti-Trumpova uredba, s katerim je sociopatom prepovedala opravljanje delovnih mest v vladi. Povzeli so 7 značilnih lastnosti zanje:

  • Ne spoštujejo družbenih norm ali zakonov in jih konstantno kršijo.
  • Lažejo, zavajajo druge, uporabljajo lažne identitete in druge uporabljajo za osebno korist.
  • Ne ustvarjajo dolgoročnih načrtov. Obnašajo se brez razmišljanja o posledicah.
  • Se vedejo impulzivno in agresivno.
  • Ne upoštevajo lastne varnosti ali varnosti drugih.
  • Ne upoštevajo osebnih ali poklicnih odgovornosti.
  • Ne čutijo se krivde in ne obžalujejo zaradi škode ali zlorabe drugih.

Kako si pomagati v toksičnem delovnem okolju in pri toksičnih ljudeh, če še ne morete odditi?

  • Čim manj kontakta z njimi. Manj je več. Minimalna komunikacija, bodite vljudni, le osnovne odgovornosti. Izogibajte se družabnim srečanjem z njimi.
  • Ne delite svojega osebnega življenja v toksičnem okolju. Raje sprašujte o njih.
  • Ne nasedite, ko vas zasuvajo s pozornostjo ali lažnimi obljubami. Vaša vrednost prihaja odznotraj, ne odzunaj.
  • Naučite se postaviti mejo s pomočjo MBSR tehnik. Ne dovolite, da z vami manipulirajo. Nehajte jim ustreči.
  • Krijte svoj hrbet. Ne ignorirajte znakov, ki kažejo, da bo prišlo do težav. Dokumentirajte svoje delo in njihovo nespoštljivo, toksično vedenje. Čim več komunicirajte pisno.
  • Če nekaj potrebujete od toksične osebe, jim izrecite občudovanje, naj bodo videti dobro, a ne pretiravajte. Ne delajte tega na dolgi rok. Drugače boste izgubili sebe. Vzdržujte svojo integriteto in vrednote.
  • Ne jemljite osebno tovrstnih vedenj. Zavedajte se, da to izhaja iz velike osebne šibkosti.
  • Fokusirajte se na to, kaj naredijo, ne kaj rečejo. Ne kar verjeti, kar rečejo in obljubijo. Ne pričakovati pravičnosti.
  • Ne dovoliti, da njihova nesigurnost postane vaša.
  • Poskrbite zase in za svoje zdravje. Druženje s toksičnimi ljudmi ni zdrav življenjski slog. Toksično delovno okolje lahko zelo vpliva na vaše psihično in fizično zdravje, tudi z dolgoročnimi posledicami.
  • Če še ne morete izstopiti iz takih okoliščin in odnosov, si za samoohranitev priskrbite podporo, individualno svetovanje ali pogovor s podpirajočimi prijatelji.
  • Razmislite o odhodu, čimprej je to možno. Počasi začnite kreirati izhodni načrt. Bodite pozorni na možnost zamenjave delovnega mesta znotraj ali zunaj delovne organizacije ali pa začnite ustvarjati svoj posel in aktivno delajte na tem. Najdite svoj smisel, svoje poslanstvo. Začnete kreirati življenje, ki vam pripada.

Če pa ste nadrejeni narcisističnemu delavcu z vodilno funkcijo, mu ne verjemite bolj kot njegovim podrejenim. Dajte ga na mesto, kjer ne more narediti velike škode. Razmislite o tem, da bi ga umaknili z vodilne funkcije. Zavarujte njegove podrejene pred psihičnim nasiljem na delovnem mestu. V svoji organizaciji razvijajte vodje, ki so sodelovalni in sočutni.

Članek je bil objavljen tudi na spletni strani Delo, Svet kapitala:

https://svetkapitala.delo.si/kariera/tudi-vi-delate-v-toksicnem-delovnem-okolju/