Kako ohraniti svojo integriteto pri specifičnih sogovornikih?

Ocenjujejo, da ima narcistično osebnostno motnjo 10 odstotkov populacije in trend še narašča.

Mateja Lenarčič, 15.05.2021, Delo, Svet kapitala

Ocenjujejo, da ima narcistično osebnostno motnjo 10 odstotkov populacije in trend še narašča. Še več ljudi pa kaže določene elemente narcisizma. Možnosti so torej, da poznate vsaj eno tako osebo, morda kdo v službi, družini, v razmerju, od znancev, ali ga le naključno srečate.

Kako prepoznamo narcisa v delovnem okolju in vsakdanjem življenju?

Imajo izredno močno potrebo po občudovanju in grandiozen občutek lastne pomembnosti. Tipična značilnost je tudi pomanjkanje empatije in sočutja do drugih. Pretirano so občutljivi na kritiko. Lahko izražajo tudi arogantno in ošabno vedenje, ni pa to nujno. Ponavadi so očarljivi, šarmantni, karizmatični, privlačni, vendar vešči manipulatorji.

Radi čustveno manipulirajo. So prikrito agresivni in vas dobesedno posrkajo. Po srečanju s tako osebo se dostikrat počutimo utrujeno in izsušeno. Pogosto so čustva pri njih vrhunsko zaigrana, tako tudi lahko igrajo empatijo. Njihovo življenje je ena sama monodrama, v kateri so vsi drugi, tudi njim najbližji, nepomembni in le kulisa za njihov teater.

Težava nastane, ko začnejo izkoriščati ljudi, tako v delovnem okolju kot v zasebnem življenju, in jih izrabljajo za doseganje svojih ciljev. Ko jih več ne rabijo, pa jih le zavržejo. Če se čutijo ogrožene, jih skušajo onemogočiti in ponižati. Zelo se trudijo za svojo idealno zunanjo podobo. Če zaznajo, da jih je kdo »prebral« ali jih kakorkoli ovira, ga skušajo razvrednotiti in uničiti.

Pričakujejo občudovanje in jih zelo skrbi, da bi jih kdo zasenčil. Okrog sebe težko prenesejo sposobne ljudi. Uporabijo jih le toliko časa, dokler služijo njihovim ciljem. Najraje imajo pridne in poslušne sodelavce, ki ne izražajo svojega mnenja in na katere bodo brez posledic lahko zvrnili krivdo za svoja vedenja in dejanja. Zelo pogosto si izberejo grešnega kozla.

Do nadrejenega na začetku izražajo grandiozno občudovanje in poslušnost, slej ko prej pa ga bodo skušali zrušiti. Pri nadrejenemu nenehno iščejo pohvale, za svoje napake pa krivijo druge. Pričakujejo poseben položaj in skušajo očrniti sodelavce.

Narcistični zaposleni so lahko zelo dragi za organizacijo, še posebej če so v kombinaciji z narcističnim vodstvom. Če se ne ukrepa, lahko na koncu dobesedno »pojejo« organizacijo od znotraj navzven.

Kako si pomagati? Kako komunicirati z narcisi in podobnimi specifičnimi sogovorniki?

Prvi korak je razvijanje pozornosti, osredotočenosti, samozavedanja, polne prisotnosti. Se ponovno naučiti poslušati svoje telo, telo nikoli ne laže, in okrepiti sebe in svoje notranje moči, kar vse se lahko naučimo in obudimo s prakso čuječnosti in tehnikami MBSR »Mindfulness – Based Stress Reduction«. Poskrbeti rabite torej najprej zase, za svojo integriteto, svoje dobro počutje in zdravje.

Nato pa se z raznimi tehnikami lahko naučite odzivati drugače. Se naučite distancirati in ne jemljete več stvari osebno, da niste ujeti v njihovi drami, tako zaznate npr. da oseba vedno pritiska na vaš gumb občutka krivde ali vam nastavi past. Ko vidite stvari z druge perspektive, vam to da moč in več možnosti, kako se odzvati. Vidite lahko, da ni v skladu z vašo integriteto. Postavite mejo in se s pomočjo določenih tehnik naučite zavestno odgovoriti namesto avtomatsko odreagirati. Tako ne oddate svoje moči. Se odločite, da ne boste igrali te njihove igre in se izpišete iz njihove realnosti. Niste več del njihove igre. S tem ohranite svojo integriteto. Imate svoje dostojanstvo in samozaupanje. Zaupate v svojo resnico in ste odgovorni za svoje izbire, akcije, pristope, odgovore. Svoj smisel potrditve obrnete navznoter.

Moč prisotnosti: »Večja je naša sposobnost in kapaciteta pozornosti, večja je naša moč.«

Bolj kot ste prisotni, več orodij in virov imate. Slišite in ne dovolite več, da vas manipulirajo. Izberete, da odgovorite na način, ki podpira vaše dobro počutje, namesto da pustite nekomu drugemu da vodi vaša čustva in vedenje.

Specifični sogovorniki nas radi povabijo, da bi stopili ven iz svoje integritete. Če avtomatsko in čustveno odreagirate, s tem le oddate stran svojo moč. Vaša reakcija, vaš odgovor je vaša odgovornost in vaša svobodna izbira. Svoj odgovor izberite zavestno. Ne pasti v past, da se začnete braniti. S tem hranite narcisa. Svoj ego dajte na stran. Bodite čustveno nevtralni ter odgovorite kratko in jasno.

Želite imeti prav ali biti srečni?

Zelo pomembno je, da si naredite akcijski načrt na naprej, za spremembe v življenju in kako dolgoročno poskrbeti zase, za svoje zdravje, izpopolnjujoče odnose in kariero. Čuječi dialog vam tukaj lahko pomaga slišati sami sebe in ozavestiti situacijo v vašem delovnem okolju in življenju. Na druge ljudi ne morete vplivati. Gre za vas in kaj želite delati v življenju in s kom. Ko ponovno pridete v stik s sabo in v srcu začutite, da je čas za akcijo, ne čakajte. Skreirajte si strategijo in izhodni načrt ter najpomembnejše – izvedba. To je zelo pomembno za vaše zdravje in vaše življenje.

Članek je bil objavljen tudi na spletni strani Delo, Svet kapitala:

https://svetkapitala.delo.si/mnenja/kako-ohraniti-svojo-integriteto-pri-specificnih-sogovornikih/